منتديات تكريت _ منتديات تكريت الحبيبة _ منتديات جامعة تكريت
أهلا وسهلا بك عزيزي

الزائر المنتدى انتقل الى هذا الرابط

http://eb2a2.com/vb/index.php


منتدى , ثقافي , اجتماعي , شبابي
 
الرئيسيةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخولدردشة تكريت الحبيبة للأعضاء فقط

شاطر | 
 

 امثال مصرية---ادخل شوف-ههههههههه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ابنtikret
مشرف
مشرف
avatar

عدد المشاركات : 664
رقم العضوية : 16
نقاط : 3975
تاريخ الميلاد : 17/07/1990
العمر : 27
الانتساب للمنتدى : 29/07/2009
علم دولتي : العراق
الــــــــمـــــــــزاج : مستمتع
ذكر

مُساهمةموضوع: امثال مصرية---ادخل شوف-ههههههههه   2009-07-31, 17:03

تعديل الامثلة القديمة

1 - اللى بيته من إزاز ميغيرش هدومه فى الصالون .
2 - فاقد الشىء يدور عليه .
3 - اقلب القدره على فومها الفول يقع منها .
4 - تأتى الرياح محمله بالأتربة .
5 - ياخبرالنهارده بفلوس بكره ينزل عليه أوكازيون .
6 - اللى معاه قرش محيره يجيب حمام ويحمره .
7 - جت الحزينه تفرح شغلت شريط حكيم وقعدت ترقص .
8 - قال يامحشحشين يكفيكوا شر الكمين .
9 - اللى ياكل لوحده يشبع .
10 - لاتبكى على اللبن فى البسكوت .
11 - اقطع عرق و حته بتلو .
12- اطبخى ياجاريه الأنبوبه فاضيه يا سيدى .
13- لو حبيبك عسل ما تحطلوش طحينة .
14 - اللى يتلسع من الشوربه يتصل بالمطافى .
15 - وبكره ترجع ريما من عند خلتها فى مارينا .
16 - ياداخل بين البصله وقشرتها حط قطرة علشان هادمع من ريحتها .
17 - اصوم اصوم وافطر على المدفع .
18 - القرش الأبيض بيعوم فى البحر الأحمر .
19 - ضربوا الأعور على عينه قالهم كسرتوا النضاره ,
20 - قالوا للحرامى أحلف قالهم وحياة قلبى وأفراحوا .
21- اللى ميشفش من الغربال يكشف نظر .
22- المال السايب يعلم الطلبه .
23 - نام وارتاح وكل عسل نحل التمساح .
24 - من خرج من داره مينساش يأخد المفتاح معاه ..
25 - الباب اللى يجيجلك منه الريح شيله وركب قبنورى .
26 - المضطر يركب التاكسى .
27 - رب صدفة خير من ألف ليلة و ليلة .
28 - اللى يخاف من العفريت يعمل عبيط .
29 - المركب اللى فيها رايسين يلعبوا طاولة .
30 - اللى خدتوا القرعه تخدوا ام الخلول.
32 - أكل العيش يحب الطعميه .
33 - العين عليها lenses .
ثانيا
أمثــــــال عربيــــات النقــــل والميكروباصات :
1- متبصليش بعين رضية دنا طلع عين أمى فى السعودية .
2- ربنا يحميكى من الميكانيكى .

3-الحلوة أسمها تفاحة للسفر والسياحة .

4- الحلوة من حلوان وصاحبها راجل غلبان .

5- الحلوة من دمياط وعليها أقساط .

6- الحلوة لما تتدلع , تخلى الاسفلت يولع .

7- متزمروش يابهايم دا السواق نايم .

8- اجرى جري الوحوش اوتوبيس 710 ماتلحقوش .
9- بيحسدونى عليكى وأنت سر عذا بى .
10- المجروحين يمسكوا يمين.
11- السعادة فى الرضا.
12- من حق الكبير يتدلع.
13- صغير بس يحيّر.
14- يا بركة دعاكى يا أمى.
15- للكبار فقط.
16- مهما كان الأتوبيس مليان دايما ليك مكان.
17- تعمل حسابى اقدرك , تهزر معايا اعورك.
18- متقولش دى بكام , دى جاية بدهب المدام .
19-ماتبحلقش كدة يا لوح , دى جت بطلوع الروووح .
20-ماتبصش كدة يا عبيط , الحلوة دى بالتقسيط .
21- قصه كفاح مش جايه على المرتاح .
22-سوقوا بالراحة يا بهايم , اصل سواق العربية نايم.
23- الحلوة خوخه , جت بعد دوخه .
24- تركب اسليك , تنزل اولع فيك .
25- دلعها فى الغيارات , وريحها على المطبات .
26- لما كنت عصفور كلونى , ولما بقيت اسد صاحبونى .
27- الرجولة مواقف والندالة دروس .

ثالثا
قدرة المثل المصرى على تجسيد المواقف السياسية
س1:بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم
س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب
س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه
س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس
س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
ج5: أضرب المربوط يخاف السايب
س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
ج6: سمك لبن تمر هندى
س7: ما هو موقف الأخوان المسلمين من الحكم؟
ج7: عينى فيه و أقول أخيه
س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك
س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب
س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى
س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى
س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله
س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع
س14: بما تفسر تضخم ثروة ملك الحديد؟
ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب
س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك
و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:
اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش
و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكم اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول من خاف سلم

تحياتى ابن tikert

منتديات تكريت الحبيبية





.

.

.

تــــــــوقــــيـــعـــــــــي










الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عراقية وراسي عالي
عضو سوبر
عضو سوبر
avatar

عدد المشاركات : 405
رقم العضوية : 10
نقاط : 53632
تاريخ الميلاد : 03/07/1987
العمر : 30
الانتساب للمنتدى : 14/12/2008
علم دولتي : العراق
الــــــــمـــــــــزاج : مستانسة
انثى

مُساهمةموضوع: رد: امثال مصرية---ادخل شوف-ههههههههه   2009-07-31, 18:30

شكرا يا وردة والله امثال روعة عاشت ايدك موضوع كلش حلو تقبل مروري
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ابنtikret
مشرف
مشرف
avatar

عدد المشاركات : 664
رقم العضوية : 16
نقاط : 3975
تاريخ الميلاد : 17/07/1990
العمر : 27
الانتساب للمنتدى : 29/07/2009
علم دولتي : العراق
الــــــــمـــــــــزاج : مستمتع
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: امثال مصرية---ادخل شوف-ههههههههه   2009-08-02, 08:49

هلو عيوني انته لو كاليله اتزورينا جان ضوين المنتدى كله شمع

منتديات تكريت الحبيبية





.

.

.

تــــــــوقــــيـــعـــــــــي










الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
انا درع للطغا
مشرف
مشرف
avatar

عدد المشاركات : 1720
رقم العضوية : 13
نقاط : 5488
تاريخ الميلاد : 11/01/1988
العمر : 29
الانتساب للمنتدى : 21/09/2008
علم دولتي : العراق
الــــــــمـــــــــزاج : صشبيض
ذكر

الاوسمة
 :  

مُساهمةموضوع: رد: امثال مصرية---ادخل شوف-ههههههههه   2009-08-03, 18:38

ههههههههههههههههه غير امثال حلوه

منتديات تكريت الحبيبية





.

.

.

تــــــــوقــــيـــعـــــــــي
حبيبي ياعراق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زائر
زائر



مُساهمةموضوع: رد: امثال مصرية---ادخل شوف-ههههههههه   2009-08-14, 21:09

شكرا يا ورده تقبل مروري
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ابنtikret
مشرف
مشرف
avatar

عدد المشاركات : 664
رقم العضوية : 16
نقاط : 3975
تاريخ الميلاد : 17/07/1990
العمر : 27
الانتساب للمنتدى : 29/07/2009
علم دولتي : العراق
الــــــــمـــــــــزاج : مستمتع
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: امثال مصرية---ادخل شوف-ههههههههه   2009-08-23, 20:33

عل راس الأنيق احلا مرور والله

منتديات تكريت الحبيبية





.

.

.

تــــــــوقــــيـــعـــــــــي










الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
امثال مصرية---ادخل شوف-ههههههههه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات تكريت _ منتديات تكريت الحبيبة _ منتديات جامعة تكريت :: ζζ…ΨΏΨஇقسم التحشيش العام بانواعهஇ₯ ΨΏΨ…ζζ :: منتدى النكت التحشيشية-
انتقل الى: